W związku z wejściem w życie Rozporządzenia MEN z 07.09.2017 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające, działające w publicznych poradniach psychologiczno – pedagogicznych, informujemy, że od 1 października 2017 r. obowiązują nowe wzory dokumentów:

  1. wniosek o wydanie orzeczenia lub opinii,
  2. zaświadczenie lekarskie dotyczące orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, zajęć rewalidacyjno – wychowawczych, opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka,
  3. zaświadczenie lekarskie dotyczące orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania lub indywidualnego rocznego przygotowania przedszkolnego,
  4. opinia nauczyciela, wychowawcy lub specjalistów prowadzących zajęcia z dzieckiem lub uczniem dla potrzeb zespołu orzekającego.

Nowe wzory dokumentów do pobrania na stronie www.pceipp.pl - w dziale: Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna --> Formularze do pobrania

Na podstawie  Rozporządzenie Ministerstwa Edukacji Narodowej z dnia 7 września 2017 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno - pedagogicznych (Dz.U. z dnia 14 września 2017 r., poz. 1743) są organizowane i działają na zasadach określonych w rozporządzeniu zespoły orzekające, które wydają opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole.

W systemie oświaty za niepełnosprawne uznaje się dzieci i młodzież:

  • niepełnosprawne intelektualnie w stopniu lekkim,
  • niepełnosprawne intelektualnie w stopniu umiarkowanym lub znacznym,
  • niepełnosprawne ruchowo, w tym z afazją,
  • niesłyszące i słabosłyszące,
  • niewidome i słabowidzące,
  • z autyzmem, zespołem Aspergera,
  • z niepełnosprawnościami sprzężonymi (co najmniej dwie z wyżej wymienionych).

Do zdiagnozowanej niepełnosprawności wymagane jest zaświadczenie od lekarza specjalisty stwierdzające istnienie niepełnosprawności. Podstawą wydania opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka ze względu na niepełnosprawność intelektualną są wyniki badań psychologicznych sporządzonych w Poradni  Psychologiczno – Pedagogicznej.

Nie uznaje się za niepełnosprawne dzieci i młodzież z chorobami somatycznymi (np. genetycznymi, onkologicznymi, metabolicznymi, przewlekłymi – astmą, padaczką, cukrzycą, zaburzeniami wchłaniania, chorobami psychicznymi).

Nie są podstawą do wydania opinii o wczesnym wspomaganiu rozwoju dziecka zaświadczenia lekarskie zawierające diagnozy w formie stwierdzeń: opóźniony rozwój psychoruchowy, opóźniony rozwój mowy, zaburzenia emocjonalne, zagrożenie niepełnosprawnością.

Wzór zaświadczenia lekarskiego do pobrania na stronie www.pceipp.pl - w dziale: Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna --> Formularze do pobrania

Dn. 12.10.2017 r. pracownicy Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Miliczu Karolina Kurzawa i Joanna Woroniak odwiedziły pierwszoklasistów we Wziąchowie Wielkim. Spotkanie miało na celu integrację grupy oraz wsparcie dzieci w adaptacji do realiów szkoły podstawowej. Podczas zajęć dzieci chętnie i aktywnie uczestniczyły w proponowanych im aktywnościach, dzięki którym mogły poznać siebie bliżej, przekonać się, że szkoła i grupa klasowa to ,,drugi dom”, poznać emocje i sposoby radzenia sobie z nimi. Jeszcze raz dziękujemy maluchom za miło spędzony czas, życzymy prawdziwych przyjaźni szkolnych oraz sukcesów w nabywaniu nowych umiejętności.

5 października 2017 roku rozpoczęto, wzorem ubiegłych lat, przesiewowe badanie słuchu dzieci 6 letnich, programem "słyszę dla przedszkolaków". Na zdjęciu badanie słuchu w Szkole Podstawowej w Czatkowicach.

W roku szkolnym 2017/2018 Poradnia kontynuuje, w ramach Polityki Zdrowotnej, przesiewowe badanie słuchu i wzroku. Badania te obejmą dzieci sześcioletnie. Już w październiku pedagog Małgorzata Musielak i logopeda Marzanna Wiśniewska rozpoczną badania, które pozwolą w prosty i bezpieczny sposób ocenić, czy u dzieci występuje podejrzenie zaburzeń słuchu i wzroku.

Zaburzenia w sferze komunikacji są istotnym problemem, dlatego wczesne wykrycie wad słuchu i wzroku jest szczególnie ważne dla stworzenia równych szans na prawidłowy rozwój intelektualny i emocjonalny dzieci. Pozwoli ono na:

  • objęcie opieką diagnostyczną i rehabilitacyjną dzieci z wykrytymi zaburzeniami słuchu i wzroku;
  • zwrócenie uwagi rodziców tych dzieci, pedagogów i społeczeństwa na znaczną skalę problemu zaburzeń słuchu i wzroku wśród uczniów w wieku wczesnoszkolnym.

Po badaniach zostaną przekazane do rodziców, poprzez placówkę, informacje o wynikach badań przeprowadzonych w ramach Programu oraz o konieczności konsultacji i pogłębionej diagnostyki laryngologicznej bądź okulistycznej.